Proces styring
ISO9001/2015, IATF16949, VDA 6.3 har defineret krav om styring gennem processer, eller proces tankegang i virksomheden. Processer kan beskrive som en på hinanden kæde af begivenheder der overlevere fra et trin til det næste trine. Hver kæde/ proces har et input og et output.
Styring gennem processer giver en uovertruffen mulighed for at få alle i virksomheden til at tale samme sprog. Opgaver der tidligere blev udført ud fra den enkelte medarbejders ønsker, behov og kompetencer kan med processtyring ensrettes og der skabes enighed om arbejdets udførsel.
Med processtyring får virksomheden mulighed for at, på en simpel visuel måde, beskrive relationer mellem de enkelte processer, for eksempel Salg overlever til Udvikling, det bliver meget tydeligt hvad Salg skal aflever til udvikling for at udvikling kan skab det perfekt produkt til kunden.
Processer kan beskrives visuelt som mere overordnede processer der afbilder virksomhedens højeste niveau:
Her efter brydes de overordnede processer ned i mere operationelle processer som der reelt styres efter ude i virksomhedens forskellige lag som beskrevet nedenstående:
Ved brug af interaktive software til at beskrive processer kan virksomhedens dokumentation som Politiker, Procedure, Instruktioner og skabeloner linkes op på de enkelte procestrin og dermed sikre at alle medarbejder arbejder efter den samme metode.
Processer kan også beskrives i Procedure, instruktioner og skabeloner uden det visuelle lag, der skal så skabes et overblik over disse dokumenters interne relationer, for eksempel ved brug af en krydsmatrix.
Q-CON Tilbyder:
- At facilitere workshops for kortlægning af processer fra overordnet niveau til operationelt niveau.
- At opbygge processtyringssystemet, inklusive styring af dokumenter og kobling til kortlagte processer.
- At beskrive de kortlagt processer i relevant software.
- At træning jeres virksomhed i procesbeskrivelsesmetoder og værktøjer.